Zitten onderbreken. Podcast

Zitten onderbreken. Podcast

Jacqui van Kemenade over dagelijks bewegen (podcast) | a.s.r. Vitality
Hoe kan je als werkgever dit ongezonde patroon op de werkvloer te doorbreken en dagelijks bewegen stimuleren? In deze podcast praten we met gespecialiseerd huisarts Jacqui van Kemenade over hoe belangrijk dagelijks bewegen is.

Huisarts Jacqui van Kemenade over dagelijks bewegen (podcast): ‘Ons lichaam is hiervoor gemaakt’

Nederlanders zitten het meest stil van heel Europa. En dat compenseren we vaak met 2 of 3 keer per week naar sportschool. Maar wie écht een gezonde leefstijl wilt, heeft meer aan regelmatige beweegmomenten, legt huisarts Jacqui van Kemenade uit. “Als je te veel zit, kan zelfs 5 keer per week sporten dat niet helemaal compenseren.” Waarom is dagelijks bewegen zo belangrijk? En hoe kun je als werkgever dagelijks bewegen stimuleren? In deze podcast geeft Van Kemenade antwoord op al deze vragen.

Waarom is dagelijks bewegen noodzakelijk?
Als gespecialiseerd huisarts in voeding, leefstijl en diabetes, ziet Van Kemenade de consequenties van te weinig dagelijkse beweging vaak terug in haar praktijk. “Veel mensen bewegen te weinig op de werkvloer. Dat leidt tot vocht in de benen, spataderen, een slechte houding of hoge bloeddruk. Als je jezelf echt ziek wilt maken, moet je de hele dag gaan zitten.”

Als je jezelf ziek wilt maken, moet je de hele dag gaan zitten.

Volgens van Kemenade is het tijd om wakker te worden. “Twee, drie of vijf keer per week sporten is goed en dat moeten we ook zeker blijven doen”, benadrukt ze. “Maar als we echt een gezonde leefstijl willen, moeten we het stilzitten doorbreken door dagelijks te bewegen.”

Gezond door het leven; doorbreek het zitten.
“We moeten de zwaartekracht kunnen voelen om ons lichaam sterk te maken. Als je de hele dag zit, doe je eigenlijk een astronaut na. Je lichaam ervaart voor langere tijd ‘gewichtloosheid’. En daardoor krijgen we precies dezelfde ruimtevaartziektes: minder sterke botten, verslapte spieren, een hoge suikerspiegel en aanzienlijk meer kans op hart- en vaatziekten.”

Het onderbreken van zitten is het simpelste wat we kunnen doen voor een gezondere leefstijl. Zowel lichamelijk als cognitief. “Mensen die dagelijks veel bewegen, hebben een betere doorbloeding van de hersenen en blijven cognitief gezonder”, vertelt Van Kemenade. Dat levert je als werkgever veel op. Volgens het RIVM zijn werknemers die cognitief gezond zijn meer betrokken bij het bedrijf, werken ze productiever en leveren ze winst op voor jouw bedrijf.

Hoe kun je dagelijkse beweging meer stimuleren op de werkvloer?
“Door die zwaartekracht uit te dagen”, legt Van Kemenade uit. “Even naar je collega toelopen, regelmatig opstaan tussendoor, lopen als je telefoneert, de trap pakken of je auto iets verderop zetten.” Al deze kleine bewegingen die je tussendoor maakt, zijn ontzettend belangrijk om het zitten te doorbreken. “Ik wil mensen uitdagen om eens anders naar hun eigen leefstijl te kijken. Bewegen is een onderdeel van je leven. Als je dat integreert, dan ga je echt naar een gezond leven. Eigenlijk is het gewoon een mindset: keep that body moving!”

Ik wil mensen uitdagen: kijk eens anders naar je eigen leefstijl.