Monique Tjon-A-Tsien gaat zwemmen met haar patienten

Monique Tjon-A-Tsien gaat zwemmen met haar patienten

Zoeken naar vaccins en behandelingen is wat de klok slaat; relatief weinig gaat het over weerbaarheid en weerstand. Daar ziet Monique Tjon-A-Tsien, kaderhuisarts Hart- en Vaatziekten, werkzaam in Wateringen graag verandering in. Haar integrale leefstijladviezen behelzen onder meer koudetraining. Niet alleen creëer je hiermee meer bruin vet, maar er ontstaan ook meer witte bloedlichamen en NK-cellen. Methoden om ons beter te bewapenen in deze coronatijd!

Deze podcast is opgenomen met Tom van het Hek. De podcast is opgenomen om andere huisartsen te inspireren maar is heel kort en toegankelijk ook voor de leek.

Veel luisterplezier!

Monique Tjon-A-Tsien – Trainen van weerstand en weerbaarheid | MedNet
De huisarts in corona-tijd aflevering #10 Zoeken naar vaccins en behandelingen is wat de klok slaat; relatief weinig gaat het over weerbaarheid en weerstand. Daar ziet Monique Tjon-A-Tsien, kaderhuisarts Hart- en Vaatziekten, werkzaam in Wateringen graag verandering in. Haar integrale leefstijladvie…
Huisarts doet meer aan challenge Ice4Life: ’Niet alleen pillen. Kijk ook naar leefstijl’
Henk van den Bergh gebruikt de koude training om zijn reuma te onderdrukken en ook anderen hebben baat bij een ijsbad. Maar waar komen dat positief effect van de Wim Hof-methode nou vandaan? Huisarts Monique Tjon A Tsien en Kasper van der Meulen leggen uit hoe dat werkt.

Kijk voor meer info op de website van Huisarts Monique: https://www.koudeseminaar.nl/

Contra-indicaties

Op haar website gaat Monique in op de voordelen van koude training; maar wanneer moet het niet niet doen?

Koudetraining heeft veel positieve gezondheidseffecten. Het is alleen niet voor iedereen geschikt en kan bij verkeerd gebruik ook negatieve gezondheidseffecten hebben.

Een en ander hangt van de temperatuur van het water, de ervaring van de persoon met de kou, de bouw van de persoon en de duur van de koudeprikkel af.
Bij Koudetraining gaat het om aan voelen. Een goede graadmeter is het wel of niet goed kunnen opwarmen na de koudeprikkel.
Indien de opwarming niet meer goed gebeurd is het advies de duur en de frequentie te beperken.

Wanneer niet:

  • Zwangerschap
  • Epilepsie
  • Secundaire vorm van Raynaud

Wanneer u niet zomaar aan Koudetraining kan doen en met uw eigen arts moet overleggen zijn bij:

  • Hart-en vaatziekten
  • Niet goed ingestelde hoge bloeddruk
  • Na een recente operatie
  • Slecht werkende nieren
  • Allergie voor koude (koude urticaria)
  • Primaire en secundaire vorm van Raynaud
  • Niet goed werkende schildklier
  • Ernstige migraine
  • Ernstig asthma
  • Ernstig COPD
  • Bij verkoudheidsverschijnselen als hoesten, verstopte neus
  • Koorts, temperatuur boven 37.5 graden Celcius
  • Recente longproblematiek als longontsteking, longembolie, onbegrepen benauwdheidsklachten
  • Oververmoeidheid
  • Stress- en Burn-out klachten
  • Ernstige angst klachten
  • Reumatoïde arthritis
  • Koude, stijve gewrichten

Koude kan bij langdurige blootstelling gevaarlijk zijn. Het kan leiden tot onderkoeling en zelfs dood.
Blijf liever niet langer dan 2 minuten in het koude water of ijswater (temperatuur onder 3,9 graden Celcius).

Het wordt aangeraden om een Koudetraining bij een gecertificeerde koudetrainer (Wim Hof instructeur of Winterzweminstructeur) te doen, danwel u door een in de Koudetraining geschoolde arts of hulpverlener te laten adviseren.

Bij twijfel wordt geadviseerd altijd uw eigen arts te raadplegen voordat u aan Koudetraining gaat doen!